Od vašeho dodavatele vám nedávno přistálo ve schránce vyúčtování za minulý rok a vy se nestačíte divit. Navzdory tomu, že každý rok o něco zvyšujete zálohy, vás čekalo nemilé překvapení ve formě vysokého nedoplatku. Co za tím může být? Podívejte se na nejčastější příčiny překvapení z vysokého vyúčtování.
Některé jsou objektivní:
- Neustále roste cena distribuce, potichu, bez mediální pozornosti, ale každý rok na základě rozhodnutí Energetického regulačního úřadu. S tím bohužel nikdo z nás nic neudělá. Cena za distribuci je stejná u kteréhokoliv dodavatele, takže tady úspora není možná.
- Vzrostla vám spotřeba oproti minulým rokům. Nezapomínejme na to, že koronavirus nás uzavřel na téměř celý rok do našich domovů. Nejen dospělí, ale i děti pracovaly online, a tak běžný všední den, kdy v normální domácnosti během 7. až 16. hodiny provoz prakticky utichne, byl stejný jako v těch nejfrekventovanější hodinách. Vedle toho byla i výrazně tužší zima oproti předchozím letům a topná sezóna byla až do května.
- Stav elektroměru nebo plynoměru byl proveden takzvaně odhadem, tzn. vypočten podle typového diagramu dodávky, protože se kvůli covidu neodvážili pracovníci distribuční společnosti vyrazit do terénu opisovat hodnoty z měřáků, a hodnota neodpovídá skutečnosti. Všem proto doporučujeme zkontrolovat, jestli aktuální stav na měřidle zhruba odpovídá koncovému stavu na faktuře, resp. je lehce vyšší.
A jiné specifické pro některé dodavatele:
- Faktura může obsahovat platby za dodatečné produkty, které jste si sjednali ve smlouvě a dost možná si toho ani nejste vědomi (např. asistenční služby pro domácnosti apod.)
- Skončilo období platnosti akvizičního ceníku na kterou vás dodavatel nalákal a začali jste odebírat za standardní ceny, kterými dodavatel kompenzuje předchozí slevu, takže jsou pro vás nevýhodné.
Poslední, ale velmi málo pravděpodobnou možností je chyba ve vyúčtování. Pokud se vám částka na faktuře opravdu nezdá a pochybujete, že odpovídá vaší reálně spotřebě, přikročte k reklamaci. Nechte vašeho dodavatele vyúčtování zrevidovat a zjistěte, jestli se ve vašem případě nestala nějaká bota. Reklamace se obvykle provádí písemně, jak postupovat, je uvedeno na faktuře, nebo má dodavatel formulář na reklamaci na svých stránkách, případně vám poradí na zákaznické lince. Pokud je to namístě, nebojte se k reklamaci připojit i fotky.
I když s částkou na vyúčtování nesouhlasíte, je potřeba ji napřed zaplatit. Jakmile reklamaci podáte, má dodavatel ze zákona 15 dní na to ji vyřídit. A pokud se opravdu potvrdí, že vám některou položku naúčtoval neoprávněně, musí vám vyrovnání přistát na účtu do 30 dnů od podání reklamace. Dodavatel, který by s vrácením peněz otálel, riskuje pokutu.
Nebojte se ozvat
Možná to tváří v tvář velkému dodavateli vypadá jako předem prohraný boj, ale nebojte se ozvat, máte na to nárok. A pokud se ukáže, že tentokrát nešlo o chybu, ale reálně nedoplatek, zvažte přeskok ke Gazele. Spočítá vám to férově a s úsporou oproti vašemu stávajícímu dodavateli.