8 otázek, které odběratele pálí

Na trhu s energiemi je teď docela blázinec. Hrozba zdražování, energo šmejdi, netransparentní ceníky, otravná call-centra a zdánlivě výhodné nabídky. To je jen slabý výčet toho, s čím se spotřebitel musí v roce 2021 potýkat. Je proto jasné, že když se na trhu objeví nový dodavatel se slušnými podmínkami, budí to podezření a vyvolává otázky. Vybrali jsme otázky, které vás na našem Facebooku pokládáte nejčastěji a přinášíme odpovědi. Bez vytáček, na rovinu a konkrétně.

1. Dodavatel, nebo zprostředkovatel? Jaký je mezi tím rozdíl? 

Dodavatel energie musí mít pro svou činnost licenci a podléhá dozoru Energetického regulačního úřadu, zprostředkovateli stačí živnostenský list. Dodavatel, třeba jako Gazela, má zájem na dlouhodobém obchodním vztahu se zákazníkem, zatímco zprostředkovateli záleží pouze na maximální provizi. 

2. Co je stálá měsíční platba/plat? 

Stálý měsíční plat je pravidelná platba, kterou hradíte dodavateli za dodávku energií. Cena se uvádí v korunách za měsíc, ale účtuje se za konkrétní počet dnů dodávky. U odběratelů s malou spotřebou hraje stálý měsíční plat významnou roli v ceně. 

3. Co je to cena za mimořádné vyúčtování? 

Každý dodavatel dostává od distributora jednou ročně informace o spotřebě na vašem odběrném místě a má povinnost vystavit vyúčtování. Pokud potřebujete, aby vám dodavatel vyúčtování vystavil k jinému termínu (třeba kvůli přepisu odběrného místa), stačí dodavateli poslat informace o stavu elektroměru nebo plynoměru (ideálně s fotografií) ke konci kteréhokoliv měsíce a požádat o vystavení mimořádného vyúčtování. Za tenhle administrativní úkon vám dodavatel naúčtuje 50 Kč. 

Věděli jste, že zákazníci Gazely mají možnost vypovědět smlouvu už za 1 měsíc? Na uvazování zákazníků na jednom místě nás moc neužije. 

4. Jak Gazela řeší změnu sazby?  

Při změně sazby figuruje Gazela jako prostředník mezi zákazníkem a distributorem. Vy jako zákazník vyplníte žádost, Gazela ji předá příslušné distribuční společnosti, která zašle požadavky na úpravu odběrného místa a smlouvu o připojení (SoP). Potom podepíšete novou SoP a provedete příslušné úpravy. Zajistíte si také revizi odběrného místa a zprávu přes nás předáte distributorovi.  

5. Jde zálohy snížit na minimum, když je to potřeba?  

V odůvodněných případech můžete zálohu snížit o tu část, která je určena Gazele, tedy až o 40 %. Zbytek je určený distribuci. U plynu lze částku určenou na distribuci snížit uzavřením Smlouvy o připojení na nižší spotřebu. 

6. Mám u Gazely přeplatek, kdy mi přistane na účtu? 

Přeplatky vracíme do 14 dnů od vystavení vyúčtování. 

7. Jak Gazela stojí proti neveřejné akvizičním ceníkům? 

Ceny, které nejsou veřejné nelze srovnávat. Zjistěte, proč zdánlivě nejvýhodnější speciální nabídka nemusí být vždycky výhra. 

8. Proč vůbec Gazela potřebuje moje osobní údaje? 

Každý dodavatel potřebuje stejné údaje k uzavření smlouvy. Bez nich to nikdy nepůjde. Gazela může nabídnout nízkou cenu mimo jiné proto, že spousta procesů běží automaticky. Údaje potřebné pro uzavření smlouvy vyplňuje sám zákazník, technické parametry z faktur vypočteme my a automaticky vznikne sada dokumentů potřebných k podpisu. Nepotřebujeme k tomu dealery ani kamenné pobočky. 

Pokud si nechcete stahovat žádnou aplikaci a dělit se s námi o své osobní údaje, abyste se dozvěděli, kolik s Gazelou ušetříte, zvládnete to i sami. Stačí porovnat jednotkové ceny silové elektřiny nebo plynu a stálý měsíční plat. To k výpočtu rozdílu v budoucích platbách naprosto stačí, ostatní části platby jsou stejné u všech dodavatelů. Nebo můžete použít transparentní a oficiální srovnávač cen elektřiny Energetického regulačního úřadu. Vyplnění správných technických parametrů do srovnávače ERÚ není sice nic jednoduchého, vždycky se ale můžete na Gazelu obrátit a ona vám úsporu spočítá. 

Zpět na úvod